Få stenger automatisk

Pressemelding fra Varme & Bad: Husker du å stenge av vannet før du drar på ferie? Det store antallet vannlekkasjer er grunnen til at forsikringsselskaper og rørleggerkjeder ønsker at nordmenn monterer såkalte vannstoppere.

– Sannsynligvis er det en stor overvekt av boliger fra før 2010 som ikke har installert vannstopper, det er vår erfaring. I nye hys er det påbudt med vannstopper på kjøkkenet. I eldre hus er det nesten ingen som har det, viser en undersøkelse.  Mange nordmenn vet ikke hva en vannstopper er heller, sier rørlegger Øystein Lange i Varme & Bad. Han er daglig leder i Rørlegger 1 i Molde.

En vannstopper består av sensorer og en magnetventil som monteres på rørene. Ventilen stenger vanntilførselen automatisk når sensorene registrerer vann på avveie. Men 45 prosent har ikke montert vannstopper på kjøkkenet. Ytterligere 29 prosent vet ikke om de har, ifølge en spørreundersøkelse YouGov har gjort for rørleggerkjeden Varme & Bad.

Da Byggteknisk forskrift ble oppdatert i 2010, kjent som TEK 10, ble det et krav at rom uten sluk, men med mulighet for tapping av vann, skal være utstyrt med automatisk vannstopper.  – Det betyr at de aller fleste hus som bygges i dag har vannstopper på kjøkkenet, og i WC-rom uten dusj og i boder med tappekran, sier Øystein Lange fra Rørlegger 1 Molde.

Les hele artikkelen på newswire.no