Kostholdstips

Det er lurt å tenke seg litt om hva man faktisk putter i munnen. Men et sunt kosthold trenger ikke være perfekt. Noen få justeringer kan bidra mye for helsen.

Camilla Nybø jobber som klinisk ernæringsfysiolog. Kliniske ernæringsfysiologer er den eneste yrkesgruppen som er autorisert til å drive kost- og ernæringsbehandling. Hun jobber på Stavanger Universitetsjukehus, Her jobber hun med syke barn som trenger ernæringsstøtte eller spesielle dietter.

I tillegg driver hun firmaet Ernæringsspesialisten hvor hun holder foredrag innen sunt kosthold, vektreduksjon og sportsernæring. De siste årene har hun holdt over 100 foredrag, blant annet for Viking FK, Stavanger Oilers, Stavanger kommune, Sandnes kommune og Karmsund vg. skole.

Hun har også en egen matblogg i Stavanger Aftenblad.

Camilla har skrevet kapittelet om kosthold i VBs Håndbok.

Hver måned vil Camilla gi VB, våre kunder og samarbeidspartnere kostholdstips som en del av VBs HMS-arbeid. 

Spiser du nok fisk?

Hvor mye fisk spiser du? Helsemyndigheten anbefaler at vi spiser 2-3 fiskemåltider i uken. Kun 50 % av nordmenn spiser nok fisk. Nå har riktignok sushi blitt svært populært i Norge. Trolig mye på grunn av bra tilgang til gode råvarer. For ser man på norgeskartet, så er det ikke vanskelig å forstå at tilgangen på fersk fisk bør være god. Men nok fisk, spiser vi altså ikke.

Sunnere uten kjøtt?

Vegetarisk kost er blitt mer populært den siste tiden. Men er det virkelig sunnere å kutte ut kjøttet?

Det perfekte mellommåltidet

For at et mellommåltid skal være optimalt, bør det smake godt og gi god metthetsfølelse.  Cottage cheese, på norsk kalt hytteost, er en fin matvare som inneholder masse mettende proteiner.

Det du spiser mellom jul og nyttår…

Det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår som teller, men det du spiser mellom nyttår og jul- sier et gammelt visdomsord. Som visdomsord flest har utsagnet ingen god kilde, og fungerer mest som en unnskyldning til å kose seg ekstra masse i julen. For det du spiser teller alltid, uavhengig av kalendermåned. Hvis du ikke ønsker å legge på deg, er det derfor lurt å tenke over hva du skal spise i julen.

Bearbeidet mat- bedre enn sitt rykte

Bearbeidet mat assosieres ofte med et usunt kosthold, og klandres for å være årsak til økt forekomst av fedme, høyt blodtrykk og diabetes i befolkningen. Men bearbeidet mat kan også være sunne matvarer. I motsetning til «fast food», hermetisk pasta, kjøttboller og potetchips, som riktignok ikke kan klassifiseres som sunne, er fullkornbrød, hjemmelaget grønnsakssuppe og frossen frukt eksempel på sunn bearbeidet mat.

Derfor er det så vanskelig å ikke spise for mye

Overvekt og fedme skyldes kun en ting; en positiv energibalanse over lengre tid. Mange spiser flere kalorier enn de forbrenner. Og dermed lagres denne energien som fettvev. Konsekvensene av denne trenden er enorme. Og aller høyest for individet selv.

Er søtstoffer sunne eller usunne?

Lettbrus, sukkerfri saft, sukkerfri tyggegummi og sukkerfrie pastiller er eksempler på lavkaloriprodukter på markedet. Er disse søtstoffene sunne eller usunne?

Slik lager du sunne middager

Middagen bør bestå av en karbohydratrik del, en proteinrik del, sunne kilder til fett og grønnsaker.

Her er kostrådene ved fordøyelsesplager

Selv om irritabel tarm ikke er en sykdom, kan det redusere livskvaliteten for dem det gjelder.

Pollenallergikere kan også reagere på mat

Snart starter pollensesongen for bjørk. Da forandres snille og rolige barn og voksne, til kløende og irritable tyranner. Kanskje ikke så rart når kroppen er i krig, mot noen egentlig ufarlige proteiner. Pollenallergi, eller sesongallergisk rhinitt som det heter på fagspråket, er absolutt ikke uvanlig. Man tror at bortimot en million nordmenn er plaget av lidelsen.

Tarmflora, kroppsvekt og helse

Du har omtrent 1,8 kg med bakterier i tykktarmen din. De jobber både for og mot deg. Og det kan være lurt å spille på lag med dem.

Spis mer hvitløk

Hvitløk er en kulturplante som kommer fra Sentra-Asia. For ikke mange tiår siden var det uvanlig å spise hvitløk i Norge. Nå anbefaler norske helsemyndigheter økt inntak av grønnsaker, spesielt løk og hvitløk, på grunn av dens helsefremmende effekt.

Spis frokost - for hjertets skyld?

Vi har alle hørt hvor viktig det er å spise frokost, men er det virkelig slikt at man må spise frokost?

Alkoholholdige drikker er både sunt og usunt

Det er sommertid og i Norge har vi tradisjon for at alkoholholdige drikker hører med til ferietiden. Det kan derfor være nyttig å belyse forskningen rundt dette.

Et sunt alternativ som metter godt

For å spise sunt er det viktig å ha noen sunne matvarer tilgjengelig når sulten melder seg. Nylig kom jeg over en oppskrift på noen supre proteinrundstykker. De er svært enkle å lage og metter godt.

Chili øker forbrenningen, men kun hos noen

I kroppen lagres fett i fettceller, men disse fettlagrene er ikke like over alt på kroppen. I den senere tid er det påvist at også voksne mennesker har det man kaller BAT (Brown adipose tissue). Dette vevet er fettceller som er spesielt designet for å holde oss varme.

Velg grønnsaker av god kvalitet, og oppbevar dem riktig

Forskning viser at det er svært sunt å spise grønnsaker. Hvis grønnsakene er behandlet på rett vis, kan disse være til stor matglede. Men det krever en liten innsats og litt kunnskap.

Bør man velge økologisk mat?

Økologisk produserte matvarer koster mer, men er det vel anvendte penger? Får man, ved å velge økologisk mat, sunnere matvarer med høyere næringsinnhold og mindre plantevernmidler?

Har du som nyttårsforsett å gå ned i vekt? Pass i så fall på at du gjør det på den riktige måten

NRK viste nylig en episode av Schrödingers katt, som handlet om slanking. Man så hvordan forsøkspersonen gikk ned i vekt ved å spise svært få kalorier. Istedenfor å spise mat, drakk han pulver i seks uker.

5 om dagen; Hvorfor & hvordan

Hjerte- og karsykdommer tar livet av flere enn noen annen livsstilsykdom i Norge. Den vanligste dødsårsaken i Norge er hjerteinfarkt. Kreft rammer også mange. Og selv om flere blir friske, må man gjennom en tøff behandling som kanskje tar flere år. Mange av oss er berørt av sykdommene, enten selv eller noen som står oss nær. Ingen av oss har noen garanti for ikke å bli syk. Men hva om jeg kunne fortelle deg at det var noe du kan gjøre for å redusere din risikoen for slike sykdommer?